Ujian itu menguatkan, bukan melemahkan. - kaellaaaa's

Advertisement

Ujian itu menguatkan, bukan melemahkan.


Assalammualaikum (':

Ehemmm *ketuk iman* apa khabar iman di dada ? Macam mana iman di dada sekarang ? Makin kuatkah ? Makin lemahkah ? Atau sebaliknya ? Harapnya kuat sekuat kuat hatimu ketika ditimpa ujian 💪

Biasanya manusia bila ditimpa ujian selalu cakap "kenapa harus aku ?" "Kenapa aku ? Kenapa bukan dia ?" "Beratnya ujian ni untuk aku, kenapa ?" "Aku tak sanggup hadapi ujian seberat ini, tak mampu"

70% people bila kena ujian terus think positive, Terus fikir yang dia tak mampu hadapi semua tu sendiri sedangkan Allah pernah kata dalam surah Al-Baqarah :

              "لا يكلف الله نفسا الا وسعها"                
"Allah tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya [ Al-Baqarah : 286 ]

Sudah terang nyata lagi bersuluh, Allah tak akan bagi hamba dia dugaan melainkan dengan kesanggupannya, bila Allah dah bagi dugaan dekat someone it means Allah tahu dia mampu hadapinya, dia mampu tempuhi dugaan tu. memanglah for sure dugaan awalnya payah untuk kita hadapi, payahnya kita untuk tempuhi dugaan tu sorang sorang. Tapi trust me, akhir nanti dapat bahagia. Ya, dapat bahagia, tak dapat derita pun.. Insya Allah bahagia..

Beside, kita tak hadapi dugaan tu sensorang pun, ada yang selalu menemani kita, setiap detik setiap saat selalu dengan kita, cuma kita yang tak sedar DIA selalu bersama kita. Ya, DIA, ALLAH S.W.T  Sebab apa kita tak sedar ? Sebab kita selalu salahkan takdir dengan dugaan yang kita hadapi, kita tak bersyukur pun. Malah yang ada hanya keluhan yang berat. Hanya itu yang keluar dari mulut. HANYA KELUHAN . Tiada satu pun manusia di dunia ni yang meminta kepada Allah untuk hidup susah. TIADA.

KENAPA AKU DIUJI ??

QURAN MENJAWAB :

Surah Al-Ankabut : 2-3

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ’Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YG AKU INGINKAN ??

QURAN MENJAWAB :

Surah Al-Baqarah : 216

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui”

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ??

QURAN MENJAWAB:

Surah Al-Baqarah : 286

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

KENAPA LEMAH ???

QURAN MENJAWAB :

Surah Al-Imran : 139

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman”

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ???

QURAN MENJAWAB :

Surah Al-Baqarah : 45

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk Tiada daya dan upaya kecuali atas pertolongan Allah semata”

APA YANG AKU DAPAT  ???

QURAN MENJAWAB :

Surah At-Taubah : 111

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan jannah untuk mereka…”

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ???

QURAN MENJAWAB :

Surah At-Taubah : 129

“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal”

AKU TAK SANGGUP !!!!

QURAN MENJAWAB :

Surah Yusuf : 12

“….dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.”


Bila kita letak kepercayaan kita hanya pada Allah,  bahawa dugaan tak datang dengan sesuka hati, ada sebab atas semuanya. Percayalah, bahagia menantimu di akhir dugaan. Sebab UJIAN ITU MENGUATKAN, BUKAN MELEMAHKAN. 

Assif (': Assalammualaikum.

Post a Comment

0 Comments