Drama Mahasiswi Baru 2019 - kaellaaaa's

Advertisement

Drama Mahasiswi Baru 2019


Assalammualaikum | Drama Mahasiswi Baru 2019

Kemarin kaella scroll Netflix saja nak tengok apa cerita yang best. Kaella tertarik dengan cerita Mahasiswi Baru ni. Cerita dah agak lama, tapi masih releven untuk orang yang tak tengok lagi cerita ni.

Film Komedi \ Drama Indonesia tahun 2019
Produser ; Lukman Sardi, Reza Katja
Sutradara ; Monty Tiwa
Penulis ; Jujur Prananto, Monty Tiwa
Produksi ; MNC Picture
Pelakon ; Widyawati, Morgan Oey, Mikha Tambayong, Umay Shabab, Sonia Alyssa, Slamet Rahardjo, Karina Suwandi, Iszur Muchtar, Ence Bagus

SINOPSIS

Film yang bertepatan dengan masuknya semester baru mahasiswa di beberapa universitas. Bercerita tentang Lastri ( Widyawati ) yang ingin kuliah di perguruan tinggi meski sudah nenek-nenek. Di Kampus dia membentuk geng bersama empat sahabatnya, membuat kehebohan dan kericuhan di Kampus.

Editor ; Rina Eviana 
Copy From TribunJogja.com

My Riview ; ⭐⭐⭐⭐

Cerita ni sangat menarik. Dari kisah yang menceritakan seorang nenek berusaha untuk masuk kolej demi menyampaikan hasrat cucunya yang sudah lama meninggal. Begitu gigih dalam mencari ilmu walaupun sudah berusia. Paling menarik bila nenek ni keluar dari rumah dan tinggal dengan gengnya yang masih muda darinya. Nenek ini bahkan menjadi seperti orang muda yang mana dia mengikuti aktiviti gengnya. 

Paling adore dengan Morgan Oey. Yang mana dalam cerita ni dia jadi orang yang asyik dengan telefon bimbit dan asyik dengan life update dalam media sosial. Sehinggakan semua benda yang berlaku dia akan update dalam media sosialnya dengan follower "BALADANNY". Paling tak boleh blah, orang nak bunuh diri pun dia siap update dulu dalam media sosialnya. Kena sangat dengan orang zaman sekarang ni. 

ENDING ? semestinya semua orang akan happy dan yang pastinya Lastri ( Widyawati ) akhirnya mendapatkan apa yang dia impikan untuk tunaikan hasrat cucunya yang terkubur bersamanya. Bukan mudah mendapatkan kejayaan walaupun sudah berusia, tapi mudah jika adanya usaha yang gigih. 

PENGAJARAN CERITA ;

Jangan asyik dengan hiburan dunia, jangan juga asyik lalai dengan gadjet yang kita ada pada masa kini. sebab tanpa kita sedari gadjet inilah yang membuatkan hidup kita hancur jika digunakan kearah yang tidak baik. Namun, akan menjadi baik sekiranya digunakan kearah yang bermanfaat. Begitu juga dalam bersahabat. Bersahabat biarlah ikhlas tanpa memikirkan taraf dan status seseorang itu, bersahabat bukan bermakna kita cari sesuai dengan umur kita, bahkan kita boleh mencari sahabat yang meluas dan berbeza umur. Sebab orang yang tua lagi banyak mempunyai pengalaman daripada orang muda. 

Think before you do something. 

Post a Comment

10 Comments

  1. okay, dah masukkan dlm my list! thank you for the review

    ReplyDelete
  2. menarik penceritaan dia..boleh tgk nanti..tq review kaella :)

    ReplyDelete
  3. cerita walaupun dah lama, tapi kalau menarik, boleh tetap layan kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. kalau jalan cerita best nak tengok pun ok.

      Delete
  4. Bagus drama ni. Suka sangat. Banyak pedoman boleh kita ambil buat teladan. ^^

    ReplyDelete
  5. thanks for review <3 lepas ni nak tgok juga

    ReplyDelete
  6. ada tengok trailer movie ni haritu. kelakar je nenek lepak dengan orang muda swag bagai haha

    ReplyDelete
  7. Banyak pengajaran yang baik kalau kita pandang dengan pandangan yang baik.. Nice review..

    ReplyDelete