Sampai bila nak lari ? - kaellaaaa's

Advertisement

Sampai bila nak lari ?




Assalammualaikum, kaifa haluka / haluki ? it’s means apa khabar ? how are you / ni how ma ? and etc. hopely, sentiasa sehat dalam jagaan Allah. Amin InsyaAllah.


Lately ni banyak sangat masalah menimpa aku, I don’t know either where is it come from but the things is, it really disturbing my day. Yes! Really. Masalah kawan, sekolah, kewangan, keluarga, even masalah dekat diri sendiri sampai aku tak boleh nak describe macam mana masalah tu sebenarnya, and etc. *senyum*

Sampai terkadang aku malas nak cari jalan atas masalah aku sendiri, malas nak fikir, malas nak penatkan otak. It is just macam, buang masa wehh -.- baik lepak makan tidur. Tapi masalah aku tak akan selesai dengan gaya aku yang tak berapa nak mature ni, masalah aku tak lari, tetap ada, tak kurang pun eventho aku buat de’ je tapi at the end masalah tu tetap ada dengan aku, tetap nak jadi masalah aku. ‘’ yelah, masalah aku la, takkan masalah orang pulak tetibe an ?’’ so aku fikir balik, sampai bila nak lari ?


Sampai bila nak lari dari masalah sendiri ? sampai bila nak buat tak tahu dekat masalah sendiri ? sampai bila aku buat tak tahu yang aku sebenarnya dalam masalah ? sampai bila aku nak buat-buat happy sedangkan dalam kepala hotak aku ni banyak sangat masalah. Sampai bila aku kena act like orang cool sedangkan hati aku sedang menangis sekuat yang aku mampu atas masalah sendiri. Sampai bila aku kena pura-pura kuat sedangkan lemahnya aku hanya tuhan yang tahu. Sampai bila aku kena senyum sedangkan sebalik senyuman tu ada beribu masalah. Sampai bila babe ?
So, I take time, fikir balik. Kita kalau ada masalah kita kena cari jalan penyelesaian dia, bukan lari act like takde masalah. Semua orang ada masalah tersendiri Cuma tergantunglah atas orang tu sendiri nak ambik kesah ke atau buat tahu yang dia actually ada masalah, atau mungkin tengah blur dia sebenarnya ada masalah ke takde HAHA  *gelak besar*. You know what, seberat-berat masalah yang kita ada ni, ada lagi orang diluar sana lagi berat lagi masalah dia sedang hadapi, se-susah-susah kita nak hadapi masalah kita ni, aada orang lagi susah dari kita tau, sesedih mana kita sekalipun dengan masalah kita ni ada orang laaaaaaaaaaagi sedih dari kita. Sebab babe, masalah kita tak sama. Kena banyak ingatkan diri sendiri susah kita ada yang laaaaaaaagi susah dari kita, kena banyak bersyukur la babe, sebab kita masih mampu, cuba banyangkan kita di tempat orang yang ada masalah besar lepastu tak mampu, payah kan ?


Please, tak payah nak tinggi diri saangat. Tak payah nak banyak merungut, kan Allah bagi kita lalui masalah kita tu sebab Allah tahu kita mampu laluinya, ya! KITA MAMPU. Jadi orang kena banyak bersyukur sebab ada orang di luar sana lagi memerlukan tapi tak dapat. Jadi what ever happen in you’re life kena banyak bersyukur. BERSYUKUR. Even benda kecik sekalipun kena banyak bersyukur.

Bila ada masalah kita hadapi dengan hati yang terbuka *buka hatimuuuuuu, nyanyi sat*. see, jangan nak lari dari masalah, sebab selagi kita lari dari masalah kita, selagi tu masalah tu takkan pernah selesai, selagi tu hati kita takkan tenang, kata nak hati tenang kan ? kalau nak kena hadapi masalah, BUKAN LARI DARI MASALAH. Even masalah tu seberat mana sekalipun, hadapilah , jangan lari. Sebab masalah takkan selesai selagi kita lari.. beside, jangan lupa minta doa dekat ALLAH minta doa supaya kita dapat hadapi masalah kita dengan baik-baik. Jangan asyik nak minta doa minta jodoh yang baik tapi masalah masih ada lagi. Minta dengan ALLAH. Sambil kita buat sambil kita meminta. Doa yang baik-baik InsyaALLAH yang datang nanti pun baik-baik belaka, AAAMIN.

Assif jiddan ala kulli hal, moga Allah redho. Assalammualaikum 

Post a Comment

0 Comments