10 hari terakhir RAMADHAN - kaellaaaa's

Advertisement

10 hari terakhir RAMADHAN

اسلام عليكم ورحمة الله وبركة



Hai semua :') so sepp sikit hihi hope 
korang sihat aa selalu okeyy 😉
         


Ramadhan 10 days left



tup tap tup tap ramadhan tinggal 10 hari je lagi. Sedih kot, sebab tak tahu lagi umur aku sempat ke tak untuk Ramadhan next year :'(
Bila diingatkan balik, 20 Ramadhan yang lalu banyak ke amalan yang kita buat ? Banyak ke amal ibadah kita buat ? Berapa banyak orang susah kita tolong ? Berapa juzu kita habis dalam sehari ? Rajin ke baca quran ? Ke tidur memanjang je ? Banyak laa lagi yang perlu kita soal dalam diri kita balik, bukan saya cakap untuk orang lain tapi untuk diri saya sendiri jugak.


Ummul Mu`minin ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha mengisahkan tentang Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pada 10 terakhir Ramadhan :
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل العشر - أي العشر الأخير من رمضان - شد مئزره، وأحيا ليله، وأيقظ أهله . متفق عليه
“Adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam apabila memasuki 10 terakhir Ramadhan, beliau mengencangkan tali sarungnya (yakni meningkat amaliah ibadah beliau), menghidupkan malam-malamnya, dan membangunkan istri-istrinya.” Muttafaqun ‘alaihi.
    

  Manusia ni bersifat pelupa


So, apa salahnya kita manusia seagama saling mengingatkan. Kan ? Baik tepuk dada tanya diri sendiri, dalam 20 Ramadhan yang lalu tu kita buat apa. Kalau rasa-rasa tak banyak perkara baik kita buat baik 10 Ramadhan yang tinggal ni kita buat amal sebanyak yang mungkin, kumpul saham buat di akhirat nanti. Jangan asyik ingat dunia je, akhirat pun kena beringat tau. Sebab kita ni tak tahu ajal maut bila, mane tahu besok lusa tulat ajal sampuk kita dulu, kan dah menyesal nanti kan ? so, sebelum menyesal baik buat baik dulu.
Oke then, tell you what the best about 10 Ramadhan yang akhir ni. Sebab 10 Ramadhan akhir ni adalah malam mana Allah bagitahu malam Lailatul Qadar. Best kan ? *ape yang best lailatul qadar*


Boleh terus baca kat sinilah 👇. Semua pasal lailatul qadar ada. Tak menyesal kalau ambik tahu pasal lailatu qadar ni. Ambik ilmu sikit masa bulan ramadhan ni, insya Allah ada berkat :')


Oke then, itu sahaja, selamat beramal dibulan puasa ni ye, selamat mencari saham untuk akhirat kelak, semoga maju jaya ecewahh, peringatan kita bersama. 

Assalammualaikum.


Post a Comment

0 Comments